Re: Takie sobie refleksje...

Panie Robercie,

Zanim się zacznie ferować ostateczne sądy, warto poznać pełen obraz
sytuacji. Komentarze - w tekście.

Robert wrote:
> Uzywam Progressa od  ponad 6 lat.
> Mam o nim coraz gorsze zdanie.
> Glownie chodzi mi o srodowisko pisania aplikacji ...

Wolno zapytać, której wersji Pan używa? Jeżeli zaczynał Pan 6 lat temu to
pewnie od wersji 7? Była to pierwsza wersja graficzna i miała wiele
niedociągnięć, kolejna po niej wersja 8 wprowadzała programowanie
obiektowe, które również w tej wersji było niedoskonałe. Obiektowość
aktualnej wersji 9. jest znacznie doskonalsza i lepiej dopracowana. Ponadto
dostępny jest warsztat programistyczny ICF (wersja komercyjna - Progress
Dynamics) zawierający wiele przydatnych szablonów i bibliotek. Na której
wersji opiera Pan swoją opinię: aktualnej, przejściowej, czy wycofanej?

> Moim zdaniem firma Progress prowadzi swoja polityke glownie ukierunkowana
> na duze firmy mogace wydac setki tysiecy USD.
> Produkty oferowane przez firme sa zbyt skrome aby mogly tyle kosztowac.

Nie zgadzam się. Badania firmy Aberdeen pokazują, że najniższe na rynku
łączne koszty zakupu i eksploatacji bazy (TCO - total cost of ownership) w
ciągu 5 lat ma właśnie Progress; dzięki między innymi łatwości
administrowania co oznacza niskie koszty administratora oraz szkoleń. Baza
danych Progress (i aplikacja) jest praktycznie "bezobsługowa" dzięki czemu
nadaje się właśnie do małych (ale nie BARDZO małych) i średnich firm, które
oszczędzają koszty stosując aplikację w Progressie an nie na MS SQLu czy
Oracle. Z tych porównań Aberdeen wyciąga wniosek, ze nawet gdyby Oracle
dawał bazę za darmo, to i tak byłaby bardziej kosztowna niż Progress.

> Od ponad 3 lat programuje narzedziami firrmy Sybase.
> Za ok 1500 USD mozna otrzymac pelny pakiet Power Builder Proffesonal
> do pisania aplikacji w tym internetowych.
> Poziom srodowiska do tworzenia aplikacji jest nieporownywalnie lepszy do
> Progressa.

Znowu, zależy, z którą wersją Progressa porównujemy. Chciałem tylko zwrócić
uwagę na pewien fakt, który sprawia że narządzia Progressowe mogą się
wydawać mniej eleganckie niż PowerBuider czy narzędzia do javy. PowerSoft
(tworca P.Buildera, wykupiony przez Sybase) wypuścił swoje narzędzie w roku
chyba 1993, od początku jako narzędzie graficzne i obiektowe. Progress
Software, ze swoją graficzną wersją 7. musiał zapewnić zgodność z
poprzednimi wersjami. Dzięki temu aplikacje pisane w latach 80tych, znakowe
mogły działać bez przeszkód w nowej wersji P. Mogą działać nawet teraz w
wersji 9, umożliwiając zarazem dodawanie do istniejących od lat aplikacji
kolejnych modułów w nowej np. obiektowej technologii. Umiejętna migracja
starych znakowych aplikacji do wersji 9 umożliwia wykorzystanie dużej
części istniejącego kodu przy jednoczesnym udostępnieniu interfejsów: GUI,
html, java, oraz cienkiego klienta GUI.
Zapewniając naszym klientom i ISV zgodność kolejnych wersji z
wcześniejszymi pozwalamy im jednocześnie zaoszczędzić znaczne pieniądze
przy migracji; cena którą za to płacimy to może trochę mniej eleganckie
środowisko niż PowerBuilder.
Jeśli chodzi o możliwości środowiska, to jestem pod wrażeniem. Ponieważ nie
programuję więc nie opieram się na włąsnych doświadczeniach, ale na ocenie
stworzonych aplikacji - różnorodności graficznej, bogactwie iterfejsu itp.
Oglądałem też wiele warsztatów programistycznych stworzonych właśnie w
ProVISION, które znacznie podnoszą efektywność programowania. Ich
różnorodność świadczy dla mnie o dużej elastyczności i mocy narzędzi
Progress.

> Raportowanie w Progressie jest na poziomie z przed 10 lat (Report Builder).
> W Progressie w zasadzie nic sie nie zmienilo pod tym wzgledem od wersji 8.1.
> W zasadzie nie wiem po co uzywac Progressa. Chyba tylko po to aby
> kontynuowac
> rozwoj poprzednich aplikacji.

Zmieniło się bardzo dużo. Do raportowania służy Actuate, uważane za
najbardziej zaawansowane narzędzie raportujące na rynku: widziałem raporty
stworzone w Actuate, mają bardzo bogatą funkcjonalność przeglądania -
wyszukiwanie, sortowanie, konsolidacja itp. Do analiz - CorVu, proste,
tanie narzędzie do wielowymiarowej analizy danych. Report Builder, do
którego odnosi się Pan z taką pogardą, pozostał w naszej ofercie na skutek
bardzo silego nacisku użytkowników, którzy nie chcieli rezygnować z
prostego narzędzia do prostych raportów.

> Wdajnosc i szybkosc baz moim zdaniem w Progressie tez jest kiepska.

Jeżeli dotyczy to baz na Novellu, to się z Panem zgadzam, ale nie jest
winny Progress tylko ograniczenia NLM. W systemach z pamięcią dzieloną (NT,
UNIX) Progress ma wiele mechanizmów zwiększających wydajność pracy
TRANSAKCYJNEJ. Znam (w Polsce) instalacje w ktorych na bazie Progress
pracuje 1000 użytkowników i nikt nie narzeka na wydajność. Testy
przeprowadzone dla wersji 9. na rzeczywistej aplikacji typu ERP pokazały
skalowalność w zakresie 5,000 użytkowników (na więcej nie pozwolił system
operacyjny) i obsługę rzędu 2 milionów transakcji biznesowych dziennie (to
więcej niż obsługuje jakikolwiek system bankomatowy w Poslce). MOIM
ZDANIEM, wydajność i szybkość baz Progress jest wystarczająca do wszelkich
biznesowych zastosowań. Co znajduje potwierdzenie w 100,000 lokalizacji
używających Progressa.

> Wszystko to powoduje, ze zadaje sobie pytanie :
>  dlaczego za tak skromne produkty trzeba tyle placic ?

A ja odpowiadam - za tak bogatą funkcjonalność, elastyczność, gwarancję
zachowania znacznej części inwestycji w rozwój aplikacji, niskie koszty
eksploatacji - to niewygórowana cena.

Paweł Dobrzyńśki
--
mailto:pd@progress.com