Re: Takie sobie refleksje...

> Marku!
>
> Pospieram sie z Toba troche, dobrze? Bo popieram w calej rozciaglosci
> zdanie Pana Tomka Judyckiego. Pobieranie oplat za tego typu usluge
> uwazam za skandal. Dlaczego skandal? Bo nie moge sie oprzec przekonaniu,
> ze jest to zjadanie wlasnego ogona.
>
> Wedlug podkreslanego wszedzie modelu sprzedazy progress'a i calej
> strategii firmy PSC - firma ta stoi na partnerach. Co roku ogladamy
> wykresy, w ktorych najwyzszy supek nalezy zawsze do Progress Software,
> ale zawsze znajdziemy uczciwy dopisek, ze jest to rynek wbudowanych baz
> [...]

Drogi Tomku,

skoro spieramy się na liczby to proszę bardzo. Roczny obrót Progress
Software Corporation z tytułu sprzedaży licencji Progress i usług
związanych to 280 mln USD. Z tego 70% przypada na Partnerów, czyli 196 mln
USD. Przychody Partnerów z tytułu sprzedaży aplikacji Progressowych wynoszą
2 mld dolarów czyli 10 razy więcej, łączne przychody z licencji oraz usług
z nimi związanych wynoszą 5 mld dolarów rocznie. Z tego widać, że Partnerzy
też całkiem nieźle sobie żyją z tego "utrzymywania Progressa". Jak wiadomo,
Progress całych tych 196 milionów rocznie od Partnerów nie wydaje na wódkę,
ale przeznacza na rozwój i utrzymanie Progressa, po to aby partnerzy mogli
prowadzić i rozwijać swoje biznesy.

Tak więc mówienie o "zjadaniu własnego ogona", o tym kto dzięki komu
istnieje trąci mi i to dość mocno demagogią. PSC potrzebuje partnerów,
partnerzy - Progressa. I żadna ze stron nie robi tego charytatywnie.

Poza tym, tak na marginesie, partnerzy nie sprzedają Progressa za darmo.

Inaczej niż w życiu, małżeństwa w biznesie zawierane są z wyrachowania.
Jeżlei wybieram Progress/WebSpeed do tworzenia aplikacji to dlatego, że w
zamian otrzymuję pewne korzyści:
- krótszy czas tworzenia (= oszczędności pieniędzy)
- łatwiejsze utrzymanie (= niższe koszty utrzymania oprogramowania)
- większą elastyczność wdrożeń (=niższe koszty wdrożeń, dodatkowe
przychody)
itp itp.

Jeżeli te potencjalne oszczędności + oczekiwane korzyści przewyższają
koszty zakupu narzędzia, to je kupuję, jak nie - to szukam innych.

W przywoływanych to wielokrotnie Stanach jest często tak, ze wybierając
narzędzie do realizacji projektu relatywnie mniejszą wagę przywiązuje się
do tego czy firma/narzędzie jest znana czy nie: porównuje się łączne koszty
całego projektu (koszt narzędzia + czas*koszt pracy ludzi + koszty run-time
+ koszty serwisu + koszty utrzymania itp. Progress jest wybierany między
innymi dlatego, że pozwala skrócić czas tworzenia aplikacji i mieć niskie
koszty eksploatacji w przyszłości (z uwzględnieniem adaptacji itp). Po
odjęciu opłat za licencje Progressa zostaje czysty zysk. Na tym polega
zdrowy biznes.

To że za narzędzia trzeba zapłacić nie jest złe: w kosztach całego
tworzenia aplikacji wartość licencji na narzędzia stanowi ułamek procenta,
a jeżeli dzięki nim uda się skrócić czas projektu o kilka miesięcy to jest
to tylko czysty zysk dla firmy która je stosuje. A przychody ze sprzedaży
narzędzi przenacza się głównie na ich dalszy rozwój, wyposażenie w nową
funkcjonalność i utrzymanie, dzięki czemu mogą być jeszcze bardziej
efektywne i wydajne.

Tak na marginesie, to dyskusja o cenach narzędzi staje się powoli
nieaktualna: od niedawna wprowadzamy właśnie model PSDN - informacje o tym
były niedawno rozsyłane mailem, na konferencji w Mikołajkach oraz w
Waszyngtonie. Można je też znaleźć na stronie http://psdn.progress.com

Pozdrawiam,

Paweł Dobrzyński

--