Re: Wielojezyczne aplikacje w Progressie

On 23 Oct 97 at 14:21, Tomasz Fidecki wrote:

> Witam
>
> Czy ktorys z szanownych progressowiczow ma jakies doswiadczenia z
> wielojezycznymi aplikacjami w Progressie? Mam w planach prowadzenie
> seminarium na wydziale informatyki UW, ktorego tematyka z grubsza obejmuje
> rozne standardy przetwarzania tekstow, standardy kodowania znakow narodowych
> itp. Chcialbym pokazac na nim mozliwosci Progressa, szczegolnie zwiazane z
> kodami 16 bitowymi, oraz jesli to mozliwe jednoczesne stosowanie baz danych z
> kodami 8 i 16 bitowymi. W zwiazku z powyzszym bede wdzieczny za wszelkie
> [...]

Co do tego, w jaki sposób się to odbywa, niewiele mogę powiedzieć, nie wiem też
czy uda się takie informacje ściągnąć z PSC. Jednak mogę się podzielić kilkoma
uwagami i spostrzeżeniami.

1. Progress ma specjalne wersje do obsługi danych 16-bitowych, nazywa się to
DBE (Double Byte Enabled) w wersji 6 (6.4) i 7 (7.4) na większość platform.
Wersje DBE obejmuja 4 języki: chiński, tajwański, koreański i japoński.

2. Jest jeszcze inna ciekawostka - hebrajski. Tu co prawda znaki są 8-bitowe,
ale za to pisze się od prawej do lewej. Zeby bylo ciekawiej - liczby pisze się
normalnie, czyli od lewej do prawej. Pisanie z prawej do lewej niesie ze sobą
wiele dodatkowych problemów: np. etykiety pól są z prawej strony, raporty są
wyrównywane do prawej itp itp. Mam gdzies nawet taki rysunek.

Faceci z Progressa twierdzą, że zmuszenie Progressa do współpracy z hebrajskim
jest trywialne, natomiast dwubajtowa reprezentacja znaków spędza sen z powiek
wielu programistom. Chyba jednak działa poprawnie, skoro np Koreańczycy z
Daewoo wybrali progressowy system (MFG/PRO) jako ogólnofirmowy standard.

Pozdrowienia,

Paweł Dobrzyński

Pawel Dobrzynski, CSBI Progress Department

   Computer Systems for Business International SA
   ul. Plowiecka 1, PL 04-501 Warszawa, POLAND
   phone: (+48-22) 673-16-80  fax: (+48-22) 612-31-22
   http://www.csbi.waw.pl/