Re: Takie sobie refleksje...

   Moim zdaniem przynajmniej trzy rzeczy (z wymienionych przez Pana Roberta i innych) wymagają zmiany :
- udostepnie prostego sterownika ODBC w run-time'ie
- usunięcie ograniczenie 64K na segment kodu (w v. 8 i 9 przy wspólpracy z 64-bitowymi OS-ami jest to przynajmniej atawizm)
- zaproponowanie tanszych rozwiązań dla małych baz w małych firmach do 10 użytkowników (np. fizyczne ograniczenie rozmiaru bazy + ograniczenie regionalne - licencja ważna tylko w Europie Centralnej i Wschodniej)

Pozdrawiam,
Siergiej Szabłykin.

>>> promed@polbox.com 01/09 5:02  >>>

> Skoro wszyscy tak bardzo zaangazowali sie w dyskusje, jaki to zly jest ten
Progress, postanowilem i ja wtracic swoje trzy grosze do dyskusji.

> W Progresie pracuje 2 lata. W porownaniu z wieloma osobami nie jest to
zapewne wiele, ale jakies doswiadczenia tez mam.
> Mamy trzy rozne bazy, z zadna nie mielismy jak do tej pory najmniejszych
problemow. Z drugiej strony od roku mamy tez SQL Server i MySQL - z nimi tez
nie mamy problemow.

> Co do bazy nie mam wiec najmniejszych zastrzerzen. Jezyk 4GL jest
rowniez - jak dla mnie jezykiem bardzo dobrym - oczywiscie w zakresie, w
jakim byl zaprojektowany - to znaczy do tworzenia zapytan i aplikacji w
CHUI.
> Proba zrobienia z tego jezyka czegos innego niz jest w rzeczywistosci,
mija sie wedlug mnie z celem.
> Jezeli ktos bedzie chcial poprogramowac sobie obiektowo, to wezmie sobie
Jave, jezeli bedzie chcial napisac dobra aplikacje internetowa, to wezmie
sobie PHP, itd. itp.

> Dziwi mnie rowniez, ze wiele osob narzeka na srodowisko programistyczne
Progressa. Nie jest ono co prawda rewelacyjne, ale nie popadajmy w
przesadyzm. Przeciez i tak, powaznych projektow nikt nie tworzy przy pomocy
kolorowych kreatorow.

> Jedyna rzecz, na jaka moge ponarzekac w Progresie to sterowniki ODBC, a
wlasciwie, to ich brak. Trzeba sobie dopiero (za odpowiednia oplata)
dokupic. To spora porazka i na tym polu Progress moze wiele stracic.

Ja swoja dyskusje na temat wad i zalet  Progressa zakoncze nastepujacymi
stwierdzeniami :
Wady :
     - Brak ODBC
     - Beznadziejne raportowanie
     - Brak wbudowanych mechanizmow umozliwiajacych tworzenie wykresow w
raportach
     - Korzysanie z narzedzi typu Actuate, CorVu itp powoduje wedlug mnie
         niepotrzebne skomplikowanie aplikacji.
       Takie mechanizmy powinny byc juz bezposrednio wbudowane w ProVision.
       Przynajmniej w jakims ograniczonym zakresie.
    - Brak mozliwosci korzystania z baz w wersji 7 z aplikacji w wersji 9
    - Troche prosty UIB.
    - Dosc powolny proces tworzenia aplikacji
    - ograniczenie kodu do 64 k.
     - Drogi  dla mniejszych klientow
    moze jescze jakies.
Zalety
    - Raczej dobra i stabilna baza danych.
   - Aplikacje raz napisane zachowuja sie w sposob przewidywalny.
      Bledy wynikaja raczej z winy programisty

To chyba tyle
Pozdrawiam
Robert Bak