Browser, UTF-8 i polskie litery (jak zwykle)

Faktycznie - operacja dokładnie jest opisane w helpie na temat metody
DELETE-RESULT-LIST-ENTRY().

No proszę, nawet o tym nie wiedziałem, że w pomocy jest to opisane. Widziałem listę metod dla query, ale ni czytałem ich opisu, wydawały mi się oczywiste. Widać, ze czasami (delikatnie mówiąc) warto czytać.

Jeśli chodzi o konwersję ze strony kodowej UTF-8 na 1250, to po dokładnym przeczytaniu dokumentacji i dokonaniu kilku prób okazało się, że Progrss taką konwersje wykonuje. Jest tylko pewien problem - ja konwertuję dokument w XML zapisany w UTF-8 przez PowerDesigner'a firmy Sybase a czytam programem 4GL Progress'a. Efekt jest taki, że polskie litery są źle konwertowane. Już samo obejrzenie heksadecymalnej postaci tego samego tekstu z polskimi literami zapisanego w pliku w UTF-8 ukazuje, że nie są to te same kody, a więc konwersja daje błedy, bo inne kody przyjeto przy pisaniu (Sybase) a inne przy czytaniu (Progress). Teraz jest pytanie kto oszukuje z tym standardem: Sybase zapisując, czy Progress czytając. Tak się składa, że własnie dzisiaj znalazłem na WWW sporo materiałów na temat Unicode (w tym standardu UTF-8) i teraz sprawdzam gdzie tkwi błąd. Myślę, że niedługo znajdę w czym leży problem, podam to wtedy do publlicznej wiadomości, by inni nie musieli się męczyć. A wydawało się, że idea Unicode wreszcie wprowadzi jakiś standard na świecie, jeśli idzie o wszelkie znaki, ale jak widać nie jest to takie proste. Chyba, że jakiś programista w Sybase lub Progress'ie miał zły dzień i popełnił błąd. Zobaczymy.
Pozdrawiam,

Henryk Jusza               mailto:henju@pg.gda.pl
tel (058) 347-28-01          fax (058) 347-24-63