Odp: Oracle Dataserver

Witam,
na poczatek odpowiedz na latwiejsze pytanie: obydwa dataservery kosztuja
tyle samo, ale do konfiguracji z SQL Net'em nie jest potrzebna licencja
Client Networking (klientem w tej konfiguracji jest dataserver). Co do
problemów wydajnosciowych: nie wiem czy ktos w Polsce uruchamial komercyjnie
konfiguracje dataservera odleglego (uruchomionego na komputerze z bazą), ale
z moich doswiadczen  nie wynika aby roznica wydajnosciowa byla znaczaca,
natomiast stabilniejsze w dzialaniu jest rozwiazanie z SQL Net'em. W czasie
intensywnych testów porownawczych konfiguracji z odleglym dataserverem parę
razy aplikacja "wywalila sie" z bledem windowsowym "prowin.exe wykonal
niedozwoloną operacje ..." . Byc moze patch nr ? to naprawia, ale dla mnie
to jednoznacznie dyskwalifikuje te konfiguracje. W konfiguracji z lokalnym
dataserverem takie bledy nie wystepowaly.
Sam dataserver nie wymaga duzo czasu procesora jako zasobu. Dataserver
transluje tylko zapytania klienta progress do interface Oracle i przesyla
dane do tego klienta. Program zawsze wykonuje klient. To klient decyduje jak
ma wykonać sie to zapytanie i co zrobi z jego wynikiem. Czasami bolesne
jest, gdy klient (wlasciwie kompilator) zdecyduje ze np. zlaczenie dwoch
tabel wykona sam przesylajac oddzielne zapytania o obydwie tabele do
server'a i laczac je na PC. Nie mozna miec wtedy nadziei ze jezeli
dataserver jest odlegly to zlaczenie wykona sie na serwerze.  Zapytanie
powinno byc tak zadane aby wykonalo sie na serwerze Oracle niezaleznie,
ktora jest to konfiguracja dataserver'a, a to jest problem programisty.
Cala roznica wydajnosciowa sprowadza sie, jak zwykle w technologi
klient-serwer, do przeslania przez siec  rekordow. I tutaj pojawia
pytanie:czy szybszy jest Progress Networking czy SQL*Net.
Pomijajac moje zle doswiadczenia z progress networkingiem, w testach, ktore
zakonczyly sie w obu konfiguracjach roznice byly w granicach bledu.
Poza wydajnosciowym argumentem za SQL*Netem jest to ze mozna nim polaczyc
sie do wszyskich platform systemowych i do  wszystkich wersji bazy Oracle
włacznie z tymi, których nie wspomaga Progress.
Np. udalo mi sie uruchomic aplikacje, ktorej baza Oracle w wersji EE 8
znajdowala sie na Novellu, a SQL*Net chodzil po SPX.

Z powazaniem
Andrzej Maliszewski
KOM-PAKT Sp. z o.o.
e-mail: andrzejm@kompakt.com.pl