Progress 9.1 - refleksje

>Nie było mnie chwilę, a tu takie zmiany :-)))
>Brawo zawodnicy z Progress Software.
>
>http://www.progress.com:6336/dynaweb/psdoc91a/@Generic__CollectionView;cs=default;ts=default
>
>pozdrawiam
>--
>Tomasz Fidecki
>JMS Serwis Sp. z o.o. ul. Instalatorów 7c 02-237 Warsaw Poland
>phone +48 22 846 47 81 mobile +48 501 136 122
>mailto:tfidecki@jms.com.pl

Witam w sezonie mocno przedurlopowym !

Natchniony tym listem zajrzałem na podaną stronę WWW i oczom nie wierzę - a
tu cała dokumentacja wersji 9.1 !!!. Wreszcie można obejrzeć przed
kupieniem co dana wersja naprawdę przynosi nowego, co pozwala zrobić
produkt, którego nie mam. Tego jeszcze nie było. Do tej pory, by się
dowiedzieć o szczegółach trzeba było sięgać do dokumentacji i help'ów u
tych, którzy tę wersję mają i życzliwie pokażą innym. A teraz ...

Pobieżnie przeglądnąłem co nowego niesie wersja 9.1 i tutaj kolejne
zaskoczenie - padł chyba ostatni bastion  - statyczny browser (ja go po
polsku nazywam "wykaz") i przy okazji statyczne tablice tymczasowe. Łącznie
z dynamicznymi zapytaniami (query) i super-procedurami, czyli mówiąc po
ludzku metodami wirtualnymi, daje to ogromne możliwości. Do tej pory PSC
bardzo lubiło makrogenerację, wstawki (include) i inne manipulacje na
znakach. Ta miłość wynikała z tego, że większość obiektów była statyczna i
zrobienie najprostszej rzeczy wymagało tworzenie kodu źródłowego i jego
kompilacji (na szczęście instrukcją COMPILE z programu). Teraz będzie można
sobie pięknie oprogramować JEDEN RAZ całą logikę aktualizacji bazy przy
pomocy wykazu a później podmieniać zapytania (czyli wpływać na filtrowanie
i sortowanie zapisów wykazu), podmieniać tablice, dodawać i kasować
kolumny, wydrukować zapisy aktualnie znajdujące się w wykazie i inne
drobiazgi. Wreszcie zrobię sobie uczciwe procedury (a nie źródłowe
szablony) wołane w trigger'ach  DOWOLNEJ tablicy, które będą mi utrzymywać
integralność bazy, i w razie zmiany tej procedury nie będę makrogenerował i
kompilował wszystkich trigger'ów, co do tej pory robiłem po zmianie
szablonu. Zmierza to w prostej linii do programowania obiektowego, z czego
osobiści się cieszę, i muszę zdrowo się wysilić jak to wszystko sprytnie
wykorzystać. Ale to już chyba po wakacjach, których wszystkim listowiczom
życzę jako co najmniej "udanych".

                      Henryk Jusza                           henju@pg.gda.pl
                      tel (058) 347-28-01          fax (058) 347-24-63