Re: Licencje na WebSpeed'a

Rafal Smyka wrote:

> Witam,
> Bardzo prosze o informacje dotyczace cen licencji WebSpeeda.
> Szczegolnie interesuje mnie sytuacja, gdy zalogowanych jest wielu (ok. dwoch
> tysiecy) uzytkownikow, jednak pracuje np. okolo stu osob.
> Czyli: uzytkownicy loguja sie rano i wylogowuja po poludniu, natomiast
> podczas dnia np. co dwie godziny odczytuja biezace dane z bazy.
> Chodzi o to, zeby nie musieli sie logowac za kazdym razem, kiedy chca
> odswiezyc ekran.
> Idealna bylaby oplata uzalezniona od np. wydajnosci serwera, a nie od liczby
> [...]

Licencjonowanie WebSpeeda odbywa sie przez okreslenie puli agentow (Transaction
Agent). Liczba agentow limituje liczbe jednoczesnych podlaczen do bazy danych.
Mozliwe sa dwa rodzaje podlaczen:

1. Stateless - agent przydzielany jest do realizacji dostepu do bazy danych
jedynie na krotka chwile, po czym moze obslugiwac nastepne zadanie z kolejki.
2. State aware  - agent przydzielany jest do danej przegladarki na okreslony
przedzial czasu (np 5 - 15 minut)

Kazdy rodzaj  polaczenia niesie ze soba okreslone konsekwencje. W trybie
stateless, dzieki wykorzystywaniu agenta jedynie w krotkich przedzialach
czasowych, pula agentow moze obslugiwac kilkakrotnie wieksza liczbe
przegladarek jednoczesnie (wiekszosc czasu pracy przegladarki to czytanie
danych przez uzytkownika, wpisywanie danych, ladowanie strony. Utrudnieniem
jest koniecznosc tworzenia aplikacji w odpowiedni sposob, odmiennie niz dla
architektury kliet serwer, gdzie sesja z baza trwa nieprzerwanie.

Tryb state aware pozwala przydzielic agenta na okreslony czas do wykonania
okreslonego zadania, np transakcji bazodanowej z mozliwoscia wycofania.
Poniewaz jednak dany agent jest przydzielany na dluzszy okres czasu, ich liczba
moze sie szybciej wyczerpac.

Poniewaz dostep z Internetu jest z z definicji nieograniczony, podstawowym
rodzajem dostepu przewidzianym w aplikacji powinien byc oszczedniejszy tryb
stateless. Jedynie do realizacji okreslonych zadan, ktore trudno byloby wykonac
w trybie stateless, przechodzi sie do trybu state aware.

Logowanie do bazy (aplikacji) nie ma nic wspolnego z przydzielaniem agentow.
Mozna miec 25 agentow i zalogowac 2 tysiace uzytkownikow, pod warunkiem ze nie
przyjdzie im ochota w jednej chwili czytac lub zapisaywac danych w bazie.

Wiêcej informacji na ten temat mozna jak mysle znalezc w dokumentacji.

Pawel Dobrzynski

--
mailto:pd@progress.com
http://www.progress-software.pl